BPM i beatmatching to dwa podstawowe pojęcia, które każdy DJ powinien znać. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tym zagadnieniom, omówimy techniki beatmatchingu oraz narzędzia, które ułatwiają jego opanowanie.
Beats Per Minute (BPM) to jednostka miary tempa utworu muzycznego, która informuje o liczbie uderzeń bitów na minutę. Możliwe, że słyszałeś już określenie BPM, podczas badań lekarskich, gdy lekarz mierzy częstotliwość uderzeń serca na minutę. Jeśli nie, to z pewnością kojarzysz taką funkcję w smartwatchach. Najprościej mówiąć BPM to liczba informująca ile razy w ciągu jednej minuty powtarza się uderzenie.
W praktyce, 60 BPM oznacza jedno uderzenie na sekundę czyli 60 uderzeń na minutę. 120 BPM to dwa uderzenia na sekundę czyli 120 uderzeń na minutę. Im wyższe BPM, tym szybsze tempo utworu. Na szczęście nie musisz się tego uczyć na pamięć, ponieważ większość programów oraz sprzętów DJ’skich ma wbudowaną funkcję analizy BPM. Jeśli chesz poeksperymentować, możesz skorzystać z bezpłatnych aplikacji na smartfony, które pomogą Ci określić BPM utworu podczas słuchania.
W produkcji muzycznej, BPM odgrywa kluczową rolę dla producenta. BPM określa prędkość utworu. Dobór odpowiedniego BPM wpływa na charakter utworu. Od wyboru tempa zależy między innymi nastrój, harmonia czy energia płynąca z utworu. Różne gatunki muzyczne mają swoje charakterystyczne zakresy BPM.
Znajomość zakresów BPM poszczególnych gatunków muzycznych jest istotna. Pomoże Ci wybrać odpowiedni utwór w trakcie grania. Dobrze dobrane utwory ułatwiają beatmatching, czyli dopasowywanie tempa jednego utworu do drugiego. Miksowane tak dobranych utworów sprawia, że słuchacz zazwyczaj nie słyszy różnicy w tempie między zmiksowanym kawałkiem, a oryginałem.
Beatmatching to proces synchronizacji BPM dwóch różnych utworów. W praktyce beatmatching polega na zwalnianiu lub przyspieszaniu tempa jednego utworu, w celu dopasowania go do tempa do drugiego, tak aby uderzenia bitów zachodziły równocześnie. Dodatkowo w procesie beatmatchingu istotne jest, aby frazy poszczególnych utworów równiez były synchronizowane, przede wszystkim w trakcie miksowania utworów.
Synchronizacja pierwszego bitu w takcie pierwszego utworu musi pokrywać się z pierwszym bitem w takcie drugiego utworu. Jeżeli nie dopasujesz odpowiednio tempa, utwory będą rozjeżdżać się i będą słyszalne tzw. „konie”.
Opanowanie tej techniki jest niezbędne jeśli chcesz tworzyć idealne przejścia między kawałkami.
Metoda na słuch polega na dopasowaniu tempa utworów wyłącznie przy użyciu słuchu. Nie korzystasz z dodatkowych narzędzi w postaci wizualnych wskaźników, liczników BPM czy automatycznej synchronizacji. Technika ta opiera się na dobrze wytrenownaym słuchu muzycznym i umiejętności rozpoznawania tempa. Opanowanie do perfekcji beatmatchingu na słuch, będzie wymagać dużo praktyki. Bez wątpienia jest trudną metodą, jednak jej wyuczenie przyniesie Ci wiele korzyści. Aby rozwijać swoje umiejętności słuchowe, powinieneś:
Regularnie ćwiczyć miksowanie bez korzystania z liczników BPM
Słuchać różnych gatunków muzycznych i porównywać ich BPM.
Próbować miksować utwory o różnych strukturach rytmicznych.
W rzeczywistości opanowanie beatmatchingu na słuch sprawi, że będziesz potrafił zagrać na dowolnym zestawie DJ-skim.
Dopasowanie z SYNC wykorzystuje technologię do automatycznego synchronizowania tempa utworów. Aby skorzystać z tego możliwości, potrzebujesz oprogramowania lub sprzętu, który posiada funkcję SYNC. Korzystając z funkcji automatycznej synchronizacji pamiętaj, by pierwszy odtwarzacz/deck był wybrany w ustawieniach jako „master”. Wówczas kiedy włączysz funkcję SYNC, to BPM utworu na drugim odtwarzaczu/decku zsynchronizuje się z BPM utworu z pierwszego odtwarzacza. Korzystanie z funkcji SYNC nie gwarantuje Ci, że tempo bedzie dopasowane idealnie. Jeżelu kawałek zostanie nieprawidłowo przeanalizowany, bedziesz musiał dokonać małej korekty tempa przy użyciu jog’a.
Beatmatching jest szczególne trudny w przypadku kiedy grasz z winyl. Polegasz wtedy tylko na swoich umiejętnościach technicznych oraz beatmatchingu na słuch. Oprócz skutecznego zsynchronizowania tempa dwóch utworów na słuch, dodatkowo musisz nauczyć się:
Wybierania odpowiedniej prędkości obrotowej talerza (33 i 1/3 lub 45RPM)
Umieszczania igły gramofonu na początku ścieżki
Płynnego wprawiania w ruch płyty z pozycji zatrzymania
Korygowania prędkości obrotów talerza w trakcie odtwarzania utworu
Nauka beatmatchingu na winylach jest najtrudniejsza ze wszystkich technik. Jednak po opanowaniu przyniesie Ci największą frajdę z miksowania.
W tej sekcji poznasz różne narzędzia używane do beatmatchingu, ich funkcje oraz zastosowanie.
Pitch Fader, nazywany także tempo fader, to suwak w sprzęcie DJ-skim, który służy do dokładnej regulacji tempa utworów. W urządzeniach cyfrowych takich jak odtwarzacze czy kontrolery. Tempo fader zazwyczaj posiada kilka zakresów regulacji: +/- 6%, 10%, 16% 50% lub 100% (WIDE).
W gramofonach standardowo jest regulacja w zakresie +/- 8%. W nowoczesnych gramofonach zakres jest większy, bo +/-16% lub +/-50%. Przesuwając suwak w stronę oznacząną „+” zwiększasz tempo odtwarzania utworu. Analogiczie przesuwając go w stronę „-„, zmniejszasz prędkość odtwarzania utworu.
Zakres regulacji podawany jest w „%” i informuje Cię o ile procent możesz przyspieszyć dany utwór. Przesunięcie suwaka o 0,8% zmienia jego tempo i 1BPM. Przykładowo, gdy załadujesz do odtwarzacza utwór mający 100BPM i wybierzesz zakres regulacji +/-8%, to możesz zwolnić utwór maksymalnie do 92BPM i przyspieszyć do 108BPM.
Liczniki BPM to narzędzia, które automatycznie wykrywają tempo utworów, wyrażone w uderzeniach na minutę (BPM). Istnieje wiele narzędzi, zarówno sprzętowych, jak i programowych. które pomagają Ci odczytać BPM. Liczniki BPM ułatwią dopasowanie tempa utworów, jednak pamiętaj, że nie zawsze są one precyzyjne. Dlatego zawsze ćwiczć beatmatching na słuch, a liczniki traktuj jako dodatkowe narzedzie wspierające Twoją pracę.
Punkt Cue odgrywa ważną rolę w beatmatchingu, ponieważ pozwala na precyzyjne odtworzenie utworu od wybranego momentu. W zależności od sprzętu, możesz spotkać starsze odtwarzacze, które mają tylko jeden punkt cue. W nowszych urządzeniach możesz ich ustawić nawet osiem. Pierwszy punkt cue powinieś ustawić w miejscu, od którego chcesz zacząć grać utwór – zazwyczaj jest to punkt na samym początku pierwszego taktu, w momencie uderzenia pierwszego bitu. Kiedy masz do dyspozycji więcej niż jeden punkt cue, możesz to wykorzystać do zaznaczania istotnych momentów w utworze. Możesz ustawić kolejne punkty cue po 16 czy 32 uderzeniach. Najważniejsze, żebyś we wszystkich przypadkach ustawiał punkt cue na początku taktu lub frazy.
Master Tempo to funkcja, która odpowiada za zmianę tonacji utworu. Jeżeli ją wyłączysz, to podczas zmiany tempa utworu, usłyszysz, że zmienia tonację na niższą lub wyższą. Zmiana będzie proporcjonalna do tego jak bardzo zwolnisz lub przyspieszysz tempo. Oczywiście jeżeli włączysz funkcję Master Tempo, tonacja utworu nie zmieni się po zmianie tempa. W niektórych sprzętach DJ-skich lub oprogramowaniach funkcja nazwyać się „MT”, „Key” lub „KeyLock” zamiast Master Tempo.
Wybierając kolejny utwór do zagrania, powinieneś kierować się rozsadkiem. Chodzi o to, że jak grasz seta w 120BPM, to kolejny utwór powinien być jak najbardziej zbliżony tempem do 120BPM. Jeśli zmiksujesz kawałek 112BPM z drugim 120BPM, to będzie on brzmiał nienaturalnie w porównaniu do oryginału i dobry słuchacz wychwyci to.
Tempo jednego utworu od drugiego powinno być jak najbardziej zbliżone do siebie. Dobrze, jeśli będzie maksymalnie różnić sie nie więcej niż o 5%. Pewnie zastanawiasz się co to znaczy te 5%. Ile to jest w BPM. Już spieszę z wyjaśnieniem. 1BPM = 0,8%, czyli jeśli przesuniesz tempo fader do takiej pozycji, że tempo utworu zmieni sie o 1BPM, bedzie to oznaczać, że zmieniłeś tempo o 0,8% w stosunku do oryginalnego tempa.
Trzymając się zasady 5%, utwory w secie granym na 120BPM, powinny mieścić się w przedziale. 116BPM – 124BPM. Wiadomo, to jest teoria. Jeśli będziesz czuł, że utwór wolniejszy niż 116BPM czy szybszy niż te 124BPM będzie idealnie pasował do seta, nic nie stoi na przeszkodzie., żebyś go zagrał.
Regularna praktyka beatmatchingu jest kluczowa dla rozwoju umiejętności DJ-a, dlatego w tej sekcji dostaniesz kilka wskazówek jak doskonalić beatmatching, jakie ćwiczenia i techniki można stosować, aby doskonalić swoje umiejętności.
Oto kilka ćwiczeń, które pomogą doskonalić tę technikę:
Ćwiczenie na słuch: próbuj dopasować tempo utworów bez patrzenia na licznik BPM, polegając wyłącznie na swoim słuchu. Podczas ćwiczeń zakryj kartką wyświetlacz w kontrolerze, playerze lub laptopie w miejscu, gdzie jest widoczne tempo utworu i skup sie na dopasowaniu tempa na słuch.
Ćwiczenie na różnych gatunkach muzycznych: eksperymentuj z miksowaniem utworów o różnych strukturach muzycznych i rożnym BPM. Łatwiej zrozumiesz, jak różne gatunki i tempo wpływają na beatmatching.
Ćwiczenie na różnych urządzeniach: praktykuj beatmatching na różnych sprzętach, takich jak kontrolery, playery, gramofony czy laptop. Kiedy opanujesz technike beatmatchingu do perfekcji na każdym urządzeniu, to prawdopodobnie nic już Cię zaskoczy.
Regularne ćwiczenia pozwolą Ci osiągnąć płynność w beatmatchingu oraz lepiej zrozumieć strukturę muzyczną utworów.
Beatmatching jest ważny, ponieważ jest to podstawowa umiejętność, której musisz nauczyć się jeśli chcesz być dobrym DJ-em. Opanowanie beatmatchingu pozwoli Ci na płynne miksowanie utworów, co z kolei wpłynie na jakość występów i zadowolenie publiczności. Ponadto, nauczenie się beatmatchingu sprawi, że będziesz bardziej niezależny od technologii i oprogramowania, co pozwoli Ci na większą elastyczność i kreatywność podczas występów.
Jak widzisz, znajomość podstaw tempa, narzędzi i metod beatmatchingu przyniesie Ci realne korzyści. Poświęcając czas na doskonalenie techniki, wyrobisz sobie umiejętności, które przyczynią się do elastyczności i niezależności od konkretnego sprzętu. To z kolei zapewni Ci satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa w wielu sytuacjach.
Perspektywa korzystania z SYNC brzmi kusząco, ale nie rób tego. Podejmij wyzwanie i naucz się sztuki beatmatchingu jak należy. Nie chcesz przecież znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie trzeba miksować na słuch, a Ty nie będziesz potrafił.
Jestem przekonany, że korzystając z powyższych technik i narzędzi, znacząco zwiększysz swoje umiejętności i zbudujesz solidne podstawy. Jeśli od razu nie wszystko będzie Ci wychodzić, nie przejmuj się. Ucz sie regularnie. Krok po kroku, a efekty z czasem pojawią się same. Powodzenia!
Udostępnij